بررسی منحنی عمر واستراتژی (ماتریس swot) یک شرکت فنی ومهندسی
سازمانها مانند موجودات زنده دارای منحنی عمر و یا سیکل حیات هستند. از یک طرف در هر مرحله از مراحل این دوره ها با مشکلات خاص آن دوره مواجه هستند و از طرف دیگر در مراحل انتقالی بین دور ها با مسائل و مشکلات از نوع خاص مواجه می گردند.( ایساک ادیزس، مترجم سیروس)
سازمان می تواند مانند کودکی نو پا، مراحل ایجاد، طفولیت، رشد سریع، بلوغ، تکامل، ثبات، اشرافیت، بوروکراسی اولیه، بوروکراسی و در نهایت مرگ را سپری نماید. و در این بین ممکن است دچار عارضه هائی مانند رابطه نافرجام، مرگ در طفولیت، تله بنیانگذار، تله کارآفرینی و پیری زود رس شود. حرکت در جهت عکس این منحنی امکان پذیر نمی باشد.
سوال این است که هم اکنون سازمان یا شرکتی که در آن فعالیت می کنیم، در کجای این منحنی عمر قرار گرفته است؟
در این بخش به بررسی چرخه عمر یک شرکت فنی ومهندسی مستقر در پارک علم وفناوری استان مرکزی پرداخته شده است.
1-مرحله تولد
شرکت فنی ومهندسی ... در سال 1388 با ایده مدیریت وبهینه سازی مصرف انرژی با یک تیم جوان در پارک علم وفناوری استان مرکزی متولد شد.
زمینه اصلی فعالیت شرکت: اجرا ممیزی انرژی در صنایع وساختمان و... و طراحی واجرا سیستم های هوشمند ساختمان
2- طفولیت
در این مرحله بازاریابی وفروش شکل گرفت وچون فعالیت شرکت کاملا جدید بود روش های بازاریابی وفروش متفاوتی به اجرا درآمد.شرکت در این مرحله موفق شد پروژه های کوچکی را اجرا کندوبا امید بیشتری گام بردارد.
3- رشد وبلوغ
شرکت در حال حاضر در مرحله رشد وبلوغ قرار گرفته است وبا توجه به قرارگیری در این مرحله در اینجا به بررسی محیط عمومی واختصاصی شرکت واستراتژی ان پرداخته ایم.
بررسی محیط عمومی P E S T
ü سیاستهای دولت
با توجه به اارزش بالای انرژی ومباحث زیست محیطی ،سیاستهای دولت طی چند سال اخیر در حمایت از مدیریت مصرف انرژی واستفاده از انرژیهای نو بوده وقوانین ومقررات بسیاری در این زمینه تصویب شده، واین مساله در پیشرفت شرکت تاثیر بسزایی داشته است.طی سال بخشنامهها ودستورالعملهای مختلفی در زمینه انرژی به سازمانها ارائه میگردد.
همچنین با توجه به حضور شرکت در پارک علم وفناوری وقرارگیری شرکت در مراحل ارزیابی برای ورود به لیست شرکتهای دانش بنیان میتوان از سیاستهای حمایتی دولتی در این زمینه بهره برد.
ü مباحث اقتصادی
توجه به هزینههای انرژی در صنعت ،ساختمان وکشاورزی بسیار اهمیت دارد،کاهش هزینهها باعث افزایش بهرهوری شده وبه رشد وتوسعه کمک شایانی می کند،اما باید توجه کرد که توان اقتصادی ومالی صنایع ،کشاورزان وسازمانها جهت استفاده از برخی از راهکارهای مدیریت انرژی پایین می باشد ونمی توانند هزینه سرمایه گذاری اولیه را تامین کنند.همچنین کاهش بودجه های عمرانی، رکود اقتصادی ،مشکلات صنایع ورکود بازار مسکن نیز از جمله تهدیدات این صنعت میباشد.
ü مباحث اجتماعی
درسالهای اخیر دیدگاه فردی واجتماعی افراد نسبت به استفاده از منابع انرژی تغییر کرده ونسبت به مسئله بهینه سازی مصرف انرژی حساسیتهای خوبی ایجاد شده است،دیدگاه مدیران کارخانه ،مدیران ساختمانهای دولتی، کشاورزان وافراد در ساختمانهای مسکونی نسبت به مساله مدیریت مصرف انرژی رشد یافته واین امر سبب شده تا انها به سمت استفاده از سیستمهای هوشمند ومدیریت انرژی گام بردارند. همچنین توجه به مسئله الودگی هوا ومسائل زیست محیطی در سالهای اخیر بیشتر شده است.
ü مباحث تکنولوژی
دانش وتکنولوژی بکار گرفته شده در این صنعت باید به روز باشد وهمگام با تکنولوژی روز دنیا حرکت کند،سیستمهای هوشمند ساختمان دچار تغییرات وتحولات بسیاری هستند واز رشد سریع شبکههای اینترنتی پیروی می کنند چرا که امروزه شما می توانید با استفاده از گوشی همراه خود کلیه وسایل الکتریکی ساختمان را از راه دور کنترل کنید.
امروزه در کشورهای پیشرفته طراحی واجراخانههای سبز درحال گسترش است وبازار رو به گسترشی را میتوان برای این تکنولوژی پیش بینی نمود.
جدول1-ماتریس محیط عمومی
نمره |
رتبه |
ضریب |
محیط عمومی |
فرصت ها |
|||
0.6 |
4 |
0.15 |
1-قوانین دولت در حمایت از مدیریت وبهینه سازی انرژی |
0.15 |
3 |
0.05 |
2-الزامات نظام مهندسی ساختمان در مبحث 19 |
0.05 |
1 |
0.05 |
3- قوانین حمایتی دولت از شرکتهای مستقر در پارک های علم وفناوری |
0.2 |
2 |
0.1 |
4- توجه صنایع وسازمان های دولتی به بهینه سازی مصرف انرژی |
0.05 |
1 |
0.05 |
5-کاهش هزینههای انرژی |
0.3 |
3 |
0.1 |
6-استفاده از تکنولوژی ودانش روز دنیا |
تهدیدات |
|||
0.3 |
3 |
0.1 |
1-قوانین اداره کار(افزایش حقوق ودستمزد سالیانه ) |
0.24 |
3 |
0.08 |
2-رکود اقتصادی (کاهش فعالیت های صنایع) |
0.2 |
2 |
0.1 |
3- وضعیت بازار ارز |
0.1 |
2 |
0.05 |
4- تحریم ها |
0.3 |
3 |
0.1 |
5- کاهش بودجه های عمرانی |
0.14 |
2 |
0.07 |
6-رکود بازار مسکن |
2.63 |
|
1 |
جمع |
ü تامین کنندگان
شرکت جهت تامین قطعات سخت افزاری مورد نیاز خود در پروژههای مختلف از تامین کنندگان بزرگ در ایران واروپا استفاده می کند.
البته با توجه به وارداتی بودن برخی از سیستمها مسائل سیاسی واقتصادی بسیار اثر گذار می باشند.
ü رقبا
شرکت در زمینه انرژی در سطح استان انحصاری می باشد اما در سطح کشور دارای چند رقیب قدرتمند می باشد،که حضور انها در مناقصات فضای رقابتی شدیدی را ایجاد میکند.
ü توزیع کنندگان
شرکت مستقیما با مشتریان خود قرارداد می بندد وهیچگونه شبکه توزیعی وجود ندارد.
ü محصولات یا خدمات جانشین
شرکت با توجه به ممیزی انرژی که انجام می دهد برای مدیریت مصرف انرژی راهکارهای مختلفی را ارائه میکند وبرای اجرای راهکارهای ارائه شده توانمندی لازم را دارد.در واقع کالای جانشینی که به موقعیت شرکت اسیب برساند وجود ندارد.
جدول2-ماتریس ارزیابی محیط اختصاصی
نمره نهایی |
نمره |
ضریب |
محیط اختصاصی سازمان |
نقاط قوت |
|||
0.6 |
4 |
0.15 |
1- فعالیت در زمینه انرژی بطور کاملا تخصصی در سطح استان |
0.6 |
4 |
0.15 |
2- داشتن رابطه همکاری با تامین کنندگان |
0.6 |
4 |
0.15 |
3-کیفیت بسیار بالای محصولات |
0.4 |
4 |
0.1 |
4- توان بالای واحد فنی ومهندسی در اجرا طرحهای مختلف |
0.15 |
3 |
0.05 |
5- ارائه خدمات پس از فروش به تمامی مشتریان |
0.3 |
3 |
0.1 |
6-عدم وجود محصولات وخدمات جانشین
|
نقاط ضعف |
|||
0.3 |
2 |
0.15 |
1- وجود رقبای قوی در سطح کشور |
0.3 |
2 |
0.15 |
2-نداشتن گرید از سازمان مدیریت |
3.25 |
|
1 |
جمع |
پیچیدگی محیطی به تعداد عناصر خارجی که میتوانند عملیات سازمان را تحتتاثیر قرار دهد، برمیگردد.
جدول 3-پرسشنامه سنجش پیچیدگی محیط
میزان اثر عناصر خارجی بر ساختار سازمان را تعیین کنید؟
1. شرکتهای رقیب الف) خیلیکم ب)کم ج)متوسط P د)زیاد ه)خیلی زیاد
2. توان ورود رقبایی جدید به صنعت الف) خیلیکم Pب)کم ج)متوسط د)زیاد ه)خیلی زیاد
3. محصولات جایگزین Pالف) خیلیکم ب)کم ج)متوسط د)زیاد ه)خیلی زیاد
4. عرضهکنندگان مواد اولیه الف) خیلیکم P ب)کم ج)متوسط د)زیاد ه)خیلی زیاد
5. مصرفکنندگان الف) خیلیکم ب)کم ج)متوسط Pد)زیاد ه)خیلی زیاد
6. نیروی اقتصادی الف) خیلیکم ب)کم ج)متوسط P د)زیاد ه)خیلی زیاد
7. نیروی اجتماعی، فرهنگی و بومشناسی الف) خیلیکم ب)کم P ج)متوسط د)زیاد ه)خیلی زیاد
8. نیروی سیاسی، قانونی و دولتی الف) خیلیکم ب)کم ج)متوسط Pد)زیاد ه)خیلی زیاد
9. نیروی رقابتی الف) خیلیکم ب)کم P ج)متوسط د)زیاد ه)خیلی زیاد
10. نیروی فناوری الف) خیلیکم ب)کم ج)متوسط د)زیاد Pه)خیلی زیاد |
ارزش گذاری : امتیاز برای هر پاسخ عبارتست از: الف=1، ب=2، ج =3 ، د= 4، ه=5
امتیاز به دست امده از این پرسشنامه برای سازمان عدد 32 می باشد وبا بررسی دقیقتر سازمان می توان گفت پیچیدگی محیطی سازمان نسبتا بالاست.
جدول4-محیطهای چهارگانه اصلی و ساختارهای آنها
4.عدماطمینان درک شده در سطح بالا محیط: عناصر متعددی در محیط وجود داشته، این عناصر شبیه هم نبوده، و در یک فرآیند تغییر پیوسته میباشد. ساختار: پیچیدگی کم، رسمیت کم و عدم تمرکز |
3.عدم اطمینان درک شده در حد متوسط محیط: تعداد اندکی عناصر در محیط وجود داشته، این عناصر از برخی جهات به هم شبیه بوده، و در یک فرآینده پیوسته تغییر قرار دارند. ساختار: پیچیدگی کم، رسمیت کم، تمرکز |
2.عدم اطمینان درکشده متوسط به پایین محیط عناصر متعددی در محیط وجود داشته، این عناصر شبیه هم نبوده و اساسا بدون تغییر باقی میماند. ساختار: پیچیدگی زیاد، رسمیت زیاد و عدمتمرکز |
1.عدماطمینان درک شده در سطح پایین محیط: تعداد محدودی عناصر در محیط وجود داشته، و از برخی جهات به هم شبیه بوده، اساسا ثابتند و در حال تغییر نیستند. ساختار: پیچیدگی زیاد، رسمیت زیاد و تمرکز |
با توجه به بررسیهای صورت گرفته سازمان در خانه شماره 4(تغییرات وپیجیدگی محیطی بالا)قرار میگیرد.
برای بررسی پیچیدگی سازمان از پرسشنامه ذیل استفاده شده است.
متناسب با کاربرد هر سئوال در سازمان خود ، پاسخ صحیح را علامت بزنید.
1. چه تعداد عناوین شغلی مختلف وجود دارد؟
الف) خیلی کم Pب) کم ج) متوسط د)زیاد ه) خیلی زیاد
2. نسبت کارکنان دارای مدارک بالای تحصیلی ، یا کسانی که دارای سالهای زیاد آموزش تخصصی هستند ، چیست؟
الف) 0 - 10% ب) 11 – 20% ج) 21 – 50% Pد) 51 – 75% ه) 76 – 100%
3. چه تعداد سطوح عمودی ، مدیریت ارشد اجرایی را از کارکنان در عمیق ترین بخش سازمان جدا می کند؟
الف) 1 تا 2 P ب) 3 تا 5 ج) 6 تا 8 د) 9 تا 12 ه) بیشتر از 12
4. متوسط تعداد سطوح سازمان به عنوان یک کل چند تاست؟
الف) 1 تا 2 ب) 3 تا 5 Pج) 6 تا 8 د) 9 تا 12 ه) بیشتر از 12
5. نسبت تعداد مکان های جغرافیایی مجزا از مرکز اصلی سازمان به تعداد کارکنان چیست؟
الف) 1 تا 2 ب) 3 تا 5 ج) 6 تا 15 د) 16 تا 30 P ه) بیشتر از 30
6. متوسط مسافت واحدها از مرکز اصلی سازمان چقدر است؟
الف) کمتر از 10 مایل ب) 11 تا 100 مایل Pج) 101 تا 500 مایل د) 501 تا 3500 مایل ه) بیشتر از 3500 مایل
7. نسبت استقرار نیروی کار در واحدها به کل نیروی کار سازمان چقدر است؟
الف) کمتر از 10% ب) 11 تا 25% ج) 26 تا 60% P د) 61 تا 90% ه) بیشتر از 90%
ارزش گذاری : امتیاز برای هر پاسخ عبارتست از:
الف=1 ب=2 ج =3 د= 4 ه=5
ارزش های حاصله با هم جمع می شود ، حاصل جمع کل نمرات میزان پیچیدیگی است، هر چه نمره حاصله بیشتر باشد پیچیدگی بیشتر است.
(حداکثر امتیاز 35 است)
دو نکته مهم باید مورد توجه قرار گیرند. نخست ، اینکه نتیجه حاصله نوعی تخمین است بنابراین ، این پرسشنامه ابزار دقیق انداز گیری نیست. این بدین معنا نیست که فقط معیاری تقریبی از عناصر سه گانه شکل دهنده پیچیدگی به شما می دهد. ثانیا نتیجه حاصله ، معیاری مطلق نیست ، بلکه نسبی است.
منبع : تئوری سازمان رابینز ترجمه دکتر الوانی و دانایی فر
امتیاز به دست امده از این پرسشنامه برای سازمان عدد 23 می باشد وبا توجه به نکات مطرح شده در توضیحات پرسشنامه وبررسی دقیقتر سازمان می توان گفت سازمان فوق دارای پیچیدگی نسبتا بالایی است.
برای بررسی رسمیت سازمان از پرسشنامه ذیل استفاده شده است.
متناسب با کاربرد هر سئوال در سازمان خود ، پاسخ صحیح را علامت بزنید.
1. چه مشاغلی دارای شرح شغلند؟
الف) فقط کارکنان عملیاتی ب) همه کارکنان عملیاتی و سرپرستی Pج) همه کارکنان من جمله مدیران عالی د) کارکنان عملیاتی، سرپرستی و کارکنان مدیریت میانی ه) کارکنان عملیاتی، سرپرستی، مدیران میانی و عالی
2. در جاهایی که شرح شغل وجود دارد، کارکنان تا چه حد با دقت کنترل می شوند تا از تطابق عملکرد آنها با استانداردهای شغلی اطمینان حاصل شود؟
الف) خیلی کم ب) کم Pج) تا حدودی د) زیاد ه) خیلی زیاد
3. چه حدی کارکنان مجازند از استانداردها عدول کنند؟
الف) تا حد خیلی زیاد ب) تا حد زیاد P ج) تا حد متوسط د) خیلی کم ه) هیچ
4. چه درصدی از کارکنان مدیریتی برای انجام مشاغلشان دارای دستورالعملها یا رویه های مکتوب اند؟
الف) 0 - 20% Pب) 21 – 40% ج) 41 – 60% د) 61 – 80% ه) 81 – 100%
5. کارکنان غیر مدیریتی دارای رویه ها و دستورالعملهای مکتوب کاری، تا چه حدی از ضوابط و دستورالعملهای مذکور تبعیت می کنند؟
الف) هیچ ب) کم P ج) متوسط د) زیاد ه) خیلی زیاد
6. تا چه حدی سرپرستان و مدیران میانی هنگام اتخاذ تصمیمات فارغ از قوانین، رویه ها و خط مشی مکتوب اند؟
الف) زیاد P ب) خیلی زیاد ج) متوسط د) کم ه) هیچ
7. چه درصدری از همه قوانین و رویه های موجود درون سازمان مکتوبند؟
Pالف) 0 - 20% ب) 21 – 40% ج) 41 – 60% د) 61 – 80% ه) 81 – 100%
نمره گذاری : امتیاز برای هر پاسخ عبارتست از:
1 = الف 2= ب 3= ج 4= د 5= ه
نمرات حاصله با هم جمع می گردد. جمع نمرات میزان رسمیت سازمان را نشان می دهد.
(حداکثر امتیاز 35 است)
پرسشنامه رسیمت سنجی، سطوح سازمانی را در سلسله مراتب تفکیک می کند. از جهت تعریف، کارکنان عملیاتی شامل پرسنل غیر مدیریتی و غیر سرپرستی می شوند و سرپرستان عملیاتی افرادی هستند که مستقیما عملیات را اداره می کنند.
منبع : تئوری سازمان رابینز ترجمه دکتر الوانی و دانایی فر
امتیاز به دست امده از این پرسشنامه برای سازمان عدد 17 می باشد وبا توجه به نکات مطرح شده در توضیحات پرسشنامه وبررسی دقیقتر سازمان می توان گفت سازمان فوق دارای رسمیت کمی است.
برای بررسی تمرکز سازمان از پرسشنامه ذیل استفاده شده است.
متناسب با کاربرد هر سئوال در سازمان خود، پاسخ صحیح را علامت بزنید.
1. در گردآوری اطلاعات برای اتخاذ تصمیمات، مدیریت عالی تا چه حد و حدودی مشارکت مستقیم دارد؟
الف) هیچ ب) کم Pج) متوسط د) زیاد ه) خیلی زیاد
2. تا چه میزانی مدیریت عالی در تعبیر و تفسیر داده های اطلاعاتی مشارکت دارد؟
الف) 0 - 20% Pب) 21 – 40% ج) 41 – 60% د) 61 – 80% ه) 81 – 100%
3. تا چه حدی مدیریت عالی مستقیما اجرای تصمیمات را کنترل می کند؟
الف) 0 - 20% Pب) 21 – 40% ج) 41 – 60% د) 61 – 80% ه) 81 – 100%
10- 4 سرپرست عملیات تا چه حدی در موارد ذیل می تواند از نظر خود استفاده کند:
4. تدوین بودجه واحد خود؟
الف) خیلی زیاد P ب) زیاد ج) متوسط د) کم ه) هیچ
5. تعیین چگونگی عملکرد واحد خود که مورد ارزیابی قرار می گیرد ؟
الف) خیلی زیاد Pب) زیاد ج) متوسط د) کم ه) هیچ
6. استخدام و اخراج کارکنان ؟
الف) خیلی زیاد P ب) زیاد ج) متوسط د) کم ه) هیچ
7. پاداش به کارکنان ( از قبیل حقوق، ارتقاء ...) ؟
الف) خیلی زیاد ب) زیاد P ج) متوسط د) کم ه) هیچ
8. خرید تجهیزات و منابع لازم ؟
الف) خیلی زیاد Pب) زیاد ج) متوسط د) کم ه) هیچ
9. تدوین پروژه یا برنامه جدید ؟
الف) خیلی زیاد Pب) زیاد ج) متوسط د) کم ه) هیچ
10. چگونه مسائل استثنایی و کاری باید حل شود ؟
الف) خیلی زیاد Pب) زیاد ج) متوسط د) کم ه) هیچ
ارزش گذاری : امتیاز برای هر پاسخ عبارتست از:
1 = الف 2= ب 3= ج 4= د 5= ه
نمرات حاصله با هم جمع می گردد. جمع نمرات میزان تمرکز سازمان را نشان می دهد.
(حداکثر امتیاز 50 است)
منبع: تئوری سازمان رابینز ترجمه دکتر الوانی و دانایی فر
امتیاز به دست امده از این پرسشنامه برای سازمان عدد 22 می باشد وبا بررسی دقیقتر سازمان می توان گفت سازمان فوق دارای تمرکز کمی است.
می توان چنین نتیجه گرفت که در این شرکت میزان پیچیدگی نسبتابالاست ومیزان رسمیت وتمرکز نسبتا پایین است.دراین شرکت کارها بصورت کاملا تخصصی انجام می شود ودر تصمیم گیریها مشارکت صورت میگیرد.
ماتریس تهدیدات، فرصت ها، نقاط قوت و نقاط ضعف (SWOT)
این ماتریس یکی از ابزارهای مهمی است که مدیران بدان وسیله اطلاعات را مقایسه می کنند و می توانند با استفاده از ان چهار نوع استراتژی ارائه نمایند: استراتژی های SO، WO، ST، WT
در اجرایی استراتژی های SO سازمان با استفاده از نقاط قوت داخلی می کوشد از فرصتهای خارجی بهره برداری نماید. هدف استراتژی های WO این است که سازمان با بهره برداری از فرصتهای موجود در محیط خارج بکوشد نقاط ضعف داخلی را بهبود بخشد. شرکت ها در اجرایی استراتژی هایST می کوشند با استفاده از نقاط قوت خود اثرات ناشی از تهدیدات موجود در محیط خارج را کاهش دهند یا آنها را از بین ببرند. سازمان هایی که از استراتژی هایWT را به اجرا در می آورند، حالت تدافعی به خود می گیرند و هدف کم کردن نقاط ضعف داخلی و پرهیز از تهدیدات ناشی از محیط خارجی است.
در هر مرحله، عوامل با هم مقایسه می شوند و هدف این نیست بهترین استراتژی ها را مشخص نمود، بلکه هدف تعیین بهترین استراتژی های قابل اجرا می باشد.بنابرین همه استراتژی ها که در ماتریس تهدیدات، فرصت ها، نقاط قوت و نقاط ضعف ارائه می گردند، انتخاب و اجرا نخواهندشد.
جدول5-ماترس SWOT
|
نقاط قوت –s 1-وجود نیروهای جوان،مستعد وخلاق 2- فعالیت در زمینه انرژی بطور کاملا تخصصی در سطح استان 3-کیفیت بسیار بالای محصولات 4-واحد اموزش بسیار فعال 5-محصولات متنوع 6-ارائه خدمات پس از فروش عالی |
نقاط ضعف-w 1-عدم بازاریابی مناسب در سطح کشور 2- نداشتن گرید از سازمان مدیریت 3- طولانی شدن دریافت مطالبات شرکت از سازما نهای طرف قرارداد |
فرصت ها-o 1-شرکت در بخش انرژی در سطح استان پیشرو است 2-قوانین دولت در حمایت از مدیریت وبهینه سازی انرژی 3- الزامات نظام مهندسی ساختمان در مبحث 19 4- توجه صنایع وسازمان های دولتی به بهینه سازی مصرف انرژی 5- قوانین حمایتی دولت از شرکتهای مستقر در پارک های علم وفناوری |
استراتژی های- so 1-گسترش بازار به استان های همجوار 2-استفاده مناسب از قوانین حمایتی دولت در راستای گسترش فعالیتها(S2,o2,o3,o4,o5) |
استراتژی های-WO 1-تقویت واحد تبلیغات وبازاریابی
|
تهدیدات-T 1-عدم توانایی واحد بازاریابی در یافتن فرصتهای کاری خارج از استان 2-نداشتن گرید از سازمان مدیریت 4- طولانی شدن دریافت مطالبات شرکت از سازما نهای طرف قرارداد
|
استراتژی های-ST 1-واحد R&Dبه طراحی وساخت محصولات جدید ی بپردازد که نیاز بازار است. 2- کاهش وابستگی به مواد اولیه خارجی |
استراتژی های –WT 1-راندمان کاری نیروی انسانی افزایش یابد. 2-حفظ مشتریان قدیمی |
با توجه به نظرات مدیران ارشدواستفاده از روش QSPM استراتژیهای مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته واز بین انها استراتژی تمایزوگسترش بازار (تهاجمی)در حال اجرا می باشد.
شرکت فوق براساس چرخه حیات خود دوران تولد ورشدراسپری نموده ودر بدوورود به مرحله بلوغ قرار دارد، شرکت در مرحله تولد ورشد دارای خلاقیت بالایی بوده وساختار ان از نوع ادهوکراسی بوده وطی این سالها بیشتر از ساختار شبکه پویا استفاده نموده است.
از مزایا این ساختار برای سازمان می توان به کاهش هزینه های سربار اداری ومتخصص شدن بخشها اشاره نمود اما کنترل بخشها سخت شده است.
ü رابطه استراتژی با ساختار سازمان
با توجه با اینکه استراتژی سازمان تهاجمی است بر اساس نظریه مایلز واسنو ساختار سازمان باید دارای ویژگیهای ذیل باشد:
|
با توجه به نظریه پورتر استراتژی شرکت تمایز است و باید ساختار سیستم به سمت بررسی بازار برای شناسایی نیازهای مشتریان باشد.
ü رابطه اندازه سازمان با ساختار سازمان
باتوجه به این نکته که اندازه سازمان کوچک میباشدباید ساختاری تخت با پیچیدگی کم،متوسط سن کارکنان کم و پراکندگی جغرافیایی محدود داشته باشد،دراین حالت سازمان چابک میشود.
ü رابطه تکنولوژی سازمان با ساختار سازمان
با توجه به نظریه وودوارد ونوع تکنولوژی سازمان که از نوع تولید واحدی میباشد،ساختار سازمان بایدارگانیک باشد.
با توجه به نظریه پرو ساختار سازمان باید پویا باشد.
ü رابطه محیط سازمان با ساختار سازمان
بر اساس نظریه برنز واستاکر موثرترین ساختار،ساختاری است که خود را با الزامات محیطی تطبیق دهد.
با توجه به شرایط محیطی سازمان، ساختار سازمان بایدارگانیک باشدودارای مشخصههای جدول ذیل باشد:
جدول6-مشخصه های ساختار ارگانیک
متغییرهای سازمانی |
ساختار ارگانیک |
نحوه تعریف وظایف |
منعطف/غیرتکراری |
ارتباطات |
همه جانبه/موازی وغیر رسمی |
نحوه نفوذ در سازمان |
تخصص |
رسمیت |
کم |
فعالیتها |
خلاقانه |
|
تیمهای چند وظیفه ای |
|
جریان ازاد اطلاعاتی |
|
حیطه نظارت گسترده |
|
عدم تمرکز |
|
ساختار انطباقی وانعطاف پذیر |
|
انگیزانندههای بالا |
|
تعاملات گسترده |
با توجه به این نکته که تغییرات وپیچیدگی محیط بالاست باید به پویایی وانعطاف ساختار افزوده شود.
با توجه به بررسیهای صورت گرفته بهترین ساختاری که میتوان به سازمان پیشنهاد نمود ساختار پویا ،از نوع ادهوکراسی می باشد،ساختار پیشنهادی یک ساختار ماتریسی است.
با استفاده از این ساختار که ترکیبی از ساختار وظیفهای وپروژهای می باشد،سازمان می تواند از متخصصان خود به نحواحسن استفاده کند وبه سمت بهرهوری منابع انسانی گام بردارد،همچنین می تواند دربرابر تغییرات محیطی به سرعت واکنش نشان دهد،تعاملات بین متخصصان افزایش مییابدوانگیزه افراد بالا میرود.اما سازمان باید مراقب باشد که به سمت بی نظمی حرکت نکند واز تنازع قدرت جلوگیری نماید.
عوامل تاثیر گذار بر عدم موفقیت شرکتهای نوپا
در این کارگاه همانطور که از نامش پیداست،افراد فرصت پیدا می کنند ایده ها و نظرات خودشان را به راحتی مطرح نمایند. این واژه به زبانی ساده به معنای تشویق ابتکار است. قدر مسلم، جهت به حرکت درآوردن قوه خلاقیت، بکارگیری چند فکر به مراتب مؤثرتر از یک فکر است. لذا افراد یک گروه در یک نشست به بحث و تفحص پرداخته و افکار خویش را بازگو کرده و پیرامون آن به گفتگو می نشینند. این امر تا زمانی که تمامی افکار بیان شود، ادامه داشته و قبول یا رد پیشنهادها بعد از ارائه دلیل های کافی با رأی گیری نهایی انجام می پذیرد. بسیج اندیشه ها یا به بیان دیگر طوفان فکری، یکی از روشهای مؤثر در حل مسأله در گروه است.مراحل فعالیت در این کارگاه به شرح زیر است:
ابتدا باید تعداد زیادی باریکه کاغذ ( به اندازه 1/8 کاغذ A4 ) تهیه نموده سپس به افراد حاضر ماژیک های یکرنگ با نوک کلفت می دهیم. دلیل این امر آن است که افراد نمی توانند با آن ماژیک ها بیش از سه یا چهار کلمه در آن برگه های کوچک بنویسند و در نتیجه ناچاراً ایده خود را در سه کلمه مطرح می نمایند. همچنین دلیل مشابه بودن کاغذ ها و رنگ ماژیک ها این است که مشخص نشود هر ایده متعلق به چه شخصی است. بنابراین افراد با اعتماد به نفس بیشتر و بدون ترس از به تمسخر گرفته شدن هر ایده ای که به ذهنشان می رسد را بر روی کاغذ پیاده می کنند.
این برگه ها چندین مرتبه بین اشخاص توزیع می شوند. در دور اول به هر فرد حدود 8 باریکه کاغذ داده و از آنها می خواهیم نظرات خود را در قالب عبارات کوتاه بدون فعل بنویسند. بعد از پر کردن هر برگه، آنها را جمع آوری کرده و کاغذ های دیگر را در اختیارشان قرار می دهیم و با بیان عبارات تشویقی از آنها می خواهیم نظرات بیشتری بنویسند. این روند تا جایی ادامه می یابد که نظر دهنده ها از نوشتن باز ایستاده و هیچ ایده دیگری به ذهنشان نرسد.
سپس تمام برگه ها جمع آوری شده و نظرات بلند خوانده می شود این عمل باعث می شود موضوعات جدید و ایده های بیشتری به ذهن نظر دهنده ها برسد. در نتیجه بعد از خواندن نظرات بار دیگر به هر فرد 8 برگه داده شده و از آنها خواسته شد نظرات جدیدی که به ذهنشان رسیده بنویسند. این بار نیز بلافاصله بعد از پر کردن برگه ها ، برگه های جدیدی در اختیارشان گذاشته شد و آنها تشویق به نوشتن ایده های بیشتر شدند تا زمانی که برای مدتی دست از نوشتن برداشتند.در این کارگاه 8نفر شرکت کردند که 3 نفرانها خانم و5 نفر اقا بودند، در نهایت 92نظر بدست آمد. در تمام این مراحل توجه به این نکته ضروری است که فرد هدایت گر نباید هیچ تاثیری بر نظر سایر افراد داشته باشد.تکرار این مراحل باعث می شود افراد به لایه های عمیق تری از افکار خود دست یابند. بعد از اتمام این مراحل نظرات برای آنها خوانده شد و از آنها خواسته شد نظرات را بر طبق سلیقه خود دسته بندی نمایندو برای هر دسته عنوانی انتخاب کنند. در نتیجه تمام برگه ها روی میز بزرگی دسته بندی شدند.تعداد برگه در هر دسته روی برگه عنوان نوشته شد. در مجموع نظرات ارائه شده در 8 گروه تقسیم بندی شدند. این دسته ها تحت این عناوین هستند:
ضعف بازاریابی ونبود تحقیقات بازارمناسب، عدم حمایتهای دولت از شرکتهای نوپا،بهره بالای وامهای بانکی قوانین سخت ودست وپاگیر،مشکلات شراکت ونداشتن دقت کافی در انتخاب شرکا،نداشتن مهارتهای کسب وکار، ،ناسالم بودن محیط کسب وکار،نداشتن دانش اکادمیک مدیریت
در گام بعدی نمودار استخوان ماهی با توجه به اطلاعات استخراج شده رسم شد. نمودار استخوان ماهی روشی بسیار سودمند برای شناسایی مسائل است و هدف اصلی این تمرین، شناسایی و تهیه فهرستی از کلیه علل احتمالی مسئله مورد نظر است.دلیل نام گذاری این فرایند به "استخوان ماهی" روش منحصر به فرد جمع آوری اطلاعات است که به صورت بصری مرتب می شود.بدین شکل که در قسمت سر ماهی آن موضوعی که برای نظرسنجی مطرح شده بود، در مربعی قرار می گیرد و یک خط افقی از آن مربع به بیرون رسم می شود که شبیه ستون فقرات ماهی است. سپس تیغ های ماهی با زاویه 45 درجه متصل به ستون فقرات، ترسیم می شوند.معیارهای شمارش شده را به ترتیب نزولی مرتب کرده و از سر ماهی شروع می کنیم. آن عنوانی که بیشترین نظرات را در خود جای داده است(بیشترین فراوانی را دارد) استخوان بزرگتر ماهی و در بالا با زاویه 45 درجه از محور اصلی کشیده می شود و عناوین بعدی هم به ترتیب تعداد نظرات، یکی در میان بالا و پایین مثل استخوان های ماهی ترسیم می شوند. باید خط افقی را نسبت به بیشترین تعداد عوامل نرمالیزه کنیم. نقطه انتهای خط یا دم ماهی را صفر در نظر می گیریم. طول تیغ ها را هم متناسب با تعداد فراوانی عامل رسم می کنیم. در انتهای هر تیغ نام عامل مربوط به آن و در طول هر تیغ مسائلی را که در زیر آن عامل دسته بندی شده بودند را قرار می دهیم. بدین ترتیب عوامل مشکل پیدا شدند که همان استخوان های ماهی اند و در بالای هر استخوان باید عنوان آن دسته و تعداد نظرات نوشته شوند. در واقع در این مرحله اولویت ایده ها مشخص می شود که بیانگر توان جمعی مجموعه است.
راه حل یابی نیز مشابه نظر سنجی طی چند مرحله با استفاده از برگه های باریک و ماژیک انجام شده و زمانی به پایان می رسد که افراد از نوشتن باز ایستند. آنگاه نوبت به ارزش گذاری ایده ها می رسد. در این کارگاه 20 راه حل ارائه شدو شماره گذاری شدند. سپس از افراد خواسته شد تا یک کاغذ A4برداشته و در آن دو ستون با عناوین امکان سنجی و اثر بخشی رسم نموده و بعد از آن به تعداد راه حل های ارائه شده سطر ها را شماره گذاری کنند. برای ارزش گذاری از طیف لیکرت استفاده شد.
پس از آنکه افراد مطابق سلایق خود ستون ها را پر نمودند به افراد بر اساس اهمیت و میزان ارتباطشان با موضوع، وزن می دهیم. در این پژوهش اهمیت افراد یکسان بوده و در نتیجه همه ضریب یک دارند و فقط باید مجموع امکان سنجی ها و مجموع اثر بخشی ها را در 2 ستون نهایی بنویسیم. در اینجا با توجه به اعداد بدست آمده نمودار امکان سنجی و اثر بخشی را رسم نمودیم. راه حل های برتر دارای امتیازات بالاتری هستند. 5 راه حل برتر مطرح شده در این کارگاه به ترتیب عبارتند از :
چرا از برنامه viber استفاده می کنیم؟
فرآیند نردبانی، یکی از روش های جدیدی است که برای مطالعه و بررسی لایه های عمیق تر ذهنی افراد بکار گرفته می شود. مبتکر این روش دنیس هیکل از شاگردان جرج کلی، روانشناس مشهور و خالق نظریه سازه های شخصیت می باشد که در پایان نامه خود در دانشگاه اوهایو به انجام رسانده است. در این روش از افراد مصاحبه عمیق می شود به این معنی که ابتدا از آنها سوال کلی پرسیده شده و بعد در مورد هر پاسخ سوال دیگری طرح می شود. این عمل تا جایی ادامه می یابد که برای هر پاسخ به ارزش نهایی مورد نظر در عمق ذهن پاسخ دهنده برسیم.
به طور کلی در سوال اول به چند Attribute می رسیم و برای هر Attribute یک یا چند Consequence بدست می آید تا در نهایت به Value برسیم.سوال مورد بررسی در این تحقیق دلایل استفاده از برنامه viber می باشد. در نتیجه مصاحبه با 9 پاسخ دهنده، 12 Attribute، 25 Consequence و 8 Value بدست آمده است. در نهایت مسیر ها به صورت مجزا نوشته شده و مورد بررسی قرار می گیرند. تعداد دفعات تکرار هر مسیر میزان اثرگذاری آن را نشان می دهد به طوری که هرچه تکرار کمتر اثر گذاری آن کمتر و هر چه تکرار بیشتر، اثر آن نیز بیشتر می باشد.
ATTRIBUTES
A1 سرعت بالا
A2 ارتباط با دیگران
A3 تفریح
A4 اشتراک عکس براحتی
A5 اشتراک فیلم براحتی
A6 حفظ ارتباط با دوستان
A7 ارتباط صوتی با کیفیت بالا
A8 ارتباط تصویری با کیفیت بالا
A9 کاهش هزینه ها
A10 انتقال اطلاعات واخبار با سرعت بالا
A11 تبلیغات وبازاریابی
A12 دسترسی اسان وسریع
CONSEQUENCES
C13 تا C37 که به ترتیب عبارتند از:
C13برقراری ارتباطات با سرعت بالا
C14برقراری ارتباطات با هزینه کمتر
C15افزایش تعداد دوستان
C16ایجاد حس شادی
C17پرکردن اوقات فراغت
C18زندگی جذابتر
C19براورده شدن نیازهای روحی
C20کاهش احساس تنهایی در افراد
C21کاهش دلتنگی
C22کاهش خستگی
C23تعاملات اجتماعی بهتر و گسترده تر
C24 احساس محبوبیت
C25کسب تجربیات زندگی
C26 حفظ ارتباط
C27 علاقه به زیبایی
C28 شناخته شدن توسط دیگران
C29 بدست آوردن موقعیت های اجتماعی بهتر
C30 ایجاد فرصت های درآمد زایی
C31 رفع نیازهای اجتماعی
C32 به روز بودن
C33 استفاده از تکنولوژی
C34 تجزیه وتحلیل بهتر مسایل
C35افزایش دانسته ها
C36 اطلاع از اخبار روز
C37 یادگیری مسایل بهداشتی
VALUES
V38 لذت
V39 آرامش
V40 شادی
V41 راحتی
V42 موفقیت
V43 اعتماد به نفس
V44 رضایت
V45 احساس ارزشمند بودن
مسیرهای بدست امده:
A1-C14-C33-V38
A2-C14-C19-C20-C21-C22-C23-C24-V39
A2-C14-C29-C32-V45
A3-C17-C25-V38
A4-C14-C17-C18-C28-V40
A5-C14-C17-C18-V40
A6-C20-C21-C24-C27-C30-V43
A7-C15-C22-V44
A8-C15-C22-V44
A8-C15-C33-V43
A9-C26-C36-C38-V42
A9-C26-C35-C36-C38-V45
A10-C15-V42
A11-C26-C35-C37-V42
A12-C31-V44
A12-C14-C23-C34-V41
A12-C14-C23-V39