marketing strategy

این وبلاگ با هدف ارائه مطالب علمی وپژوهشی در حوزه استراتژی بازاریابی طراحی شده است.

marketing strategy

این وبلاگ با هدف ارائه مطالب علمی وپژوهشی در حوزه استراتژی بازاریابی طراحی شده است.

استراتژی بازار موفق برای شرکت Nike

                                                                                                                

چکیده :

در حالی که در خیابان راه می رویم، مردم همیشه کفش های ورزشی با برندهایی همچون Nike ، Adidas ، Reebok ، Balance New  پوشیده اند. با این حال نایک، محبوب ترین برند در کفش های ورزشی است. آیا این محبوبیت به دلیل راحتی ، دوام و مد نایک می باشد؟ یا تصویر برجسته و مرتبط برند آن هست؟

چگونه Nike می تواند برجسته تر و ممتازتر از سایر رقبای خود در چنین بازار رقابتی ظاهر شود؟

چه استراتژی بازاریابی شرکت نایک اتخاذ نموده است؟ و چگونه با مشکلات مبارزه کرده است؟

این عوامل باعث شد تا من علاقه مند شوم به تحقیق در مورد استراتژی بازاریابی نایک و داستان   "هوک  "

در این مطالعه تاریخچه، تحلیل swot ، اهداف ، استراتژی بازاریابی ، تجزیه و تحلیل 4p در موفقیت شرکت نایک مورد توجه قرار گرفته است.

 

مقدمه :

شرکت Nike ، به عنوان وارد کننده کفش ژاپن در سال 1962 تاسیس شده است. بنیان گذاران Nike ، بیل باورمن و فیل نایت، به عنوان یک مشارکت تحت نام، کفش های ورزشی روبان آبی این شرکت را ایجاد کردند. امروزه نایک سهمی حدود 37% از بازار جهانی را در بر می گیرد.

در ایالت متحده محصولات نایک از طریق 22000 خرده فروشی عرضه می شود و در سراسر جهان این محصولات در بیش از 160 کشور به فروش می رسد. در واقع این شرکت رشد کرده است، به گفته­ی یک کفاش در جهان  "اگر تو داشته باشی یک بدن سالم، تو هستی یک ورزشکار  " این گفته بیل باورمن در چند دهه پیش است که باعث رشد امروز نایک شده است. این نقل قول منجر به توسعه شرکت و فروش کفش های ورزشی، پوشاک و تجهیزات ورزشی نایک بالغ بر 18.6 میلیون دلار در سال 2008 شده است.

این شرکت محصولات خود را به چهار بخش تقسیم کرده است : کفش، پوشاک، تجهیزات و . . . در سال 2008 این بخش ها به ترتیب 52% ، 28% ، 6% ، 14% از در امد نایک را تشکیل می دادند. نایک بازار محصولات خود را تحت عنوان های تجاری نایک گلف ، نایک پرو ، نایک+ ، ورقه اسکیت نایک و شرکت های تابعه به بازار عرضه می کند.

نایک در سال های 1995 تا 2008 به بایرهاکی که بعدا به نایک بایر تغییر نام داده است، متعلق می باشد. علاوه بر تولیدات و تجهیزات ورزشی، شرکت در فروشگاه های خرده فروشی تحت نام Nike town وارد بازار شده است. نایک حامی بسیاری از ورزشکاران سطح بالا و تیمهای ورزشی سراسر جهان، با نشان تجاری شناخته شده  "just do it  " و آرم swoosh  است.

 

1-     نقاط قوت­، ضعف­، تهدیدها و فرصت ها (SWOT)


1-1-        نقاط قوت :

نایک یک سازمان بسیار پر انرژی و رقابتی است. فیل نایت، بنیان گذار نایک، همچنین گفته که   "کسب و کار جنگ بدون گلوله است.  " به همین دلیل همه اعضا در نایک ، اشتیاق و انرژی رقابتی زیادی دارند. دیگر اینکه نایک تحقیقات و توسعه بسیار قوی طبقه بندی شده ای دارد، به این دلیل که محصولات خود را در کارخانه های کم هزینه در کشورهای آسیای شرق تولید می کند. بنابراین آنها می توانند بر روی مسایل بازاریابی و پروژه های تحقیقاتی متمرکز شوند. همچنین نایک یک نام تجاری جهانی است که احتمالا شماره یک ورزشی در جهان است. شعار معروف آنها   " just do it  " در حال حاضر برای همه در جهان به خوبی شناخته شده است.

1-2-         نقاط ضعف :

نایک بیش از میلیون ها دلار به منظور ساخت تصویر خود، جهت شناساندن خود به مشتریان، به دست آوردن اعتماد و وفاداری آنها سرمایه گذاری کرده است.

درسال 2008 ، نایک 2800000000 دلار که معادل 4/12% از درآمد سالیانه می باشد را صرف تبلیغات کرد.(wikinvest) این سرمایه گذاری بزرگ برای حفظ موقعیت رو به جلو و برجسته در بازار جهانی بوده است. همچنین، هویت یا مشخصه منحصر به فرد نایک، یک مانع موثر برای حضور گسترده تر نایک ساخته است. این شرکت در حال حاضر طیف متنوع و وسیعی از محصولات ورزشی را ارایه می دهد. با این حال، درآمد حاصل از کسب و کار نایک به شدت وابسته به سهم آنها از بازار کفش می باشد. این ممکن است باعث شود که نایک تعدادی از موقعیت های خود را برای رقبا خالی کند. مثلا برای کسانی که شرکت های چند بعدی را انتخاب می کنند و با استفاده از سوله های زیر قیمت بازار نایک و تمرکز بر روی بازاریابی و تبلیغات خود قسمتی از بازار نایک را در اختیار می گیرند. مانند برخی از شرکت های بزرگ مد که یک مقدار محدودی از موقعیت متعلق به لوازم جانبی و ورزشی نایک را به دست آورده اند. به عنوان مثال، DKNY ، Tommy Hilfiger ، Ralph Lauren در حال حاضر به همین روش یک نام تجاری قوی و یک بازار کوچک مناسب را به دست آورده اند. در طول سال 2009، هزینه های تبلیغاتی نایک به دلیل تلاش های بازاریابی بالاتر پیرامون المپیک 39% افزایش یافت. بازاریابی کفش های ورزشی نایک همچنان به عنوان عمده ترین استرتژی بازاریابی نایک ادامه داشته است و سپس انتخاب لوازم جانبی و سوغاتی از بازی های المپیک به منظور افزایش درآمد حاصل مورد توجه قرار گرفت.

1-3-        تهدیدها:

1-3-1-              رقابت در حال رشد

اهداف نایک در بخش های بسیاری در انواع محصولات ورزشی، در رقابت با بسیاری از شرکت ها مانند New Balance قرار دارد. اما همچنان در مقابل شرکت های بزرگ لباس و کفش ورزشی همچون Adidas و Puma بالاتر قرار دارد. شکل زیر یک نمای کلی از سهم بازار نایک و رقبای اصلی آن را نشان می دهد.

این دو نمودار نشان می دهند که هنوز نایک جایگاه بالایی در محصولات پوشاک و کفش ورزشی دارا می باشد. با این حال ، هنگامی که شما چنین جایگاهی را در بازار دارید، هرکسی می خواهد تا جایگاه شما را به دست آورد.

برای چشم انداز بازار کفش ورزشی ، آنها متوجه شده اند که این شرکت فقط نمی تواند جریان سبک قدیمی را در رنگ های جدید ادامه دهد. بنابراین به منظور تلاش برای متمایز شدن محصولات خود در زمینه کفش های ورزشی، آنها باید به طور مداوم در R&D برای توسعه فن آوری پیشرفته تر سرمایه گذاری کنند. بازارهای ورزشی در اینده رقابتی تر خواهد بود. اگر تولید کننده های ورزشی نتوانند فن آوری خود را توسعه دهند، سهم بازارشان بسیار سریع کاهش خواهد یافت و به دست آوردن مجدد سهم بازار از رقابت مشکل خواهد بود.

1-3-1-             سرریز تقلبی در بازار

محصولات تقلبی می تواند یکی از دلایل مهم برای نایک باشد. در واقع این مشکل در برخی از کشورهای آسیا همچون تایوان، چین و وینتام وجود دارد که می تواند به نایک بیش از میلیون­ها دلار خسارت وارد کند، چرا که آنها راه موثری برای متوقف کردن محصولات تقلبی ندارند.

1-3-2-            هزینه های مصرف کننده

به عنوان یک مصرف کننده، نایک همیشه نشان دهنده ی کیفیت بالا و بسیار قابل اعتماد است، با این حال هزینه های بالاتری از مارک های دیگر دارد. مردم احساس می کنند که نایک در قبال مصرف کنندگان خود اجحاف کرده و باید قیمت محصولات خود را کاهش دهد.

1-4-         فرصت ها

1-4-1-            بالا بردن محیط اینترنت

بدون شک، بازار آنلاین می تواند بازار بالقوه ای برای هر کسب و کاری باشد. یکی از بهترین مزایای بازار آنلاین، که نه تنها می تواند یک کانال فروش بزرگ و گسترده را فراهم کند همچنین می تواند یک رابطه خوب با مشتریان ایجاد نماید. برای جهت گیری آینده، نایک می­تواند به مشتریان اجازه دهد تا خودشان ، محصولات خود را در فروشگاه های خرده فروشی انتخاب کرده و  به صورت آنلاین سفارش دهند. این فرآیند نه تنها اجازه می دهد که نایک، استراتژی عمیق و موثر آنلاین را ترویج دهد همچنین می تواند یک پایگاه داده ای از اطلاعات مربوط به مشتریان را جمع آوری نماید و مشتریان اصلی خود را پیگیری کند.

1-4-2-             توسعه محصول

توسعه محصول خوب همیشه یک فرصت برای رشد به نایک می دهد . بخصوص امروزه که سلیقه مصرف کننده دائما و روز  به روز تغییر می کند و چرخه عمر محصولات کوتاه است. علاوه بر این، حتی اگر قیمت آن از مارک های دیگر بیشتر باشد، این شرکت هنوز ارزش منحصر به فرد خود را با کیفیت بالاتر از انتظار مشتریان ایجاد کرده است. در واقع مصرف کنندگان می توانند طیف گسترده­ای از کفش های پیاده روی یا عینک های آفتابی را با نام تجاری نایک انتخاب کنند. در واقع نایک متخصص در کفش های ورزشی، بخصوص در پیاده روی، دو میدانی، بسکتبال، فوتبال و . . . است. بیزینس کفش 52% از درآمد نایک در سال 2008 را شامل می شود. بازارهای دیگر پوشاک، تجهیزات و سایر موارد هم حدود 48% از درآمد نایک را به خود اختصاص داده اند.

اهداف و مسایل مربوط به نایک :

2-1- اهداف نایک عبارتند از :

2-1-1- فراهم کردن شرایطی که مردم سهم بیشتری از خریدهای خود را به نایک اختصاص دهند.

2-1-2- متمرکز شدن در شناسایی فرصت های بخش مصرف کننده

2-1-3- کیفیت و خدمات نوآورانه و محصولات داخلی و خارجی جدیدی را فراهم کند.

یکی از اهداف نایک این است که در جهان ورزشی و تناسب اندام شرکتی پیشرو باشد. این بیانیه شرح می دهد که تجارت در صنعت ورزش و تناسب اندام باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد. با این حال، در مورد آنچه این محصولات و خدمات را فراهم می کند اشاره ای نشده است. این کار همچنین هیچ اشاره ای به مورد توزیع و مشتریان نمی کند. این بیانیه فقط در مورد عموم مردم جهت مدیریت آنها و جاه طلبی جهت باقی مانده موقعیت پیشرو در صنعت ورزش و تناسب اندام صحبت می کند.

برای جهت گیری آینده، نایک نیاز به تمرکز بر چند مسئله به منظور حفظ موقعیت شماره یک خود دارد.

اول اینکه این شرکت موفق به مقابله با مشکلات فقر کار و کارخانه، دستمزد کم در محل تولید خارج از کشور شود. این اشتباه تصویر نایک را مخدوش کرده است. اگرچه این موضوع بیش از ده سال پیش گزارش شده است، نایک هنوز هم در حال تغییر وضعیت کنونی در سراسر کارخانه ها کار می کند.

دوم اینکه شرکت نایک برای حفظ پیشروی شرکت در جهان ورزش و تناسب اندام، باید مطالعه بیشتری بر روی رقبای خود داشته باشد و مطمئن شود که رقبای خود نمی خواهند بازار آن را تصاحب کنند.

2-2- مسایل جاری نایک

محصولات نایک توسط بیش از 800000 کارگر در حدود 700 کارخانه در 52 کشور که در سراسر دنیا قرار دارند، ساخته می شود. 80% از کارگران نایک 18 تا 24 ساله هستند. آنها با استفاده از نیروی کار ارزان کشورهای آسیا، بسیاری از تولیدات کفش های خود را در کارخانه های چین، ویتنام، اندونزی و تایلند قرار داده اند. نیروی کار مناسب یکی از مهم ترین مسائل نایک می باشد، که نایک در حال حاضر اصول مختلفی را برای حفظ استاندارد ایجاد کرده است.

به عنوان مثال، پس از مسئله کودکان کار که اتفاق افتاده است، نایک اعلام کرده که هیچ یک از کارکنان زیر سن 18 سال مجاز به تولید کفش و لوازم جانبی و یا تجهیزات نیستند. هیچ شخص زیر حداقل سن قانونی به کار گرفته نخواهد شد. برای اطمینان از این استانداردها و ادامه تولیدات نایک، با استفاده از کارکنان به کارگران جوان تر آموزش می دهند و به گزارشات مدیریت کار کارکنان توجه می کنند. علاوه بر این، همه کارخانه های ساخت محصولات نایک در سراسر جهان در معرض بازدیدکنندگان بوده اند، شیوه های نظارت و ممیزی­های دوره بازرسی در شرکت نایک بصورت مستقل است. بازرس ها تمام کارکنان را براساس استانداردهای سنی نایک و از طریق سوابق مستند و مصاحبه با کارکنان بررسی می کنند.  برخی از نیروهای کار مناسب هنوز امید دارند نایک بتواند علاوه بر حفظ خودش، تقاضاهای آنها را که تا به حال نادیده گرفته است را پاسخ دهد.

به عنوان مثال، برای اولین بار گروه های حقوق بشر امیدوارند که نایک می تواند محافظت کند از کارگرانی که صادقانه در مورد شرایط کارخانه صحبت می کنند. این شرکت قبلا کارگرانی را که به صورت فردی با روزنامه نگاران صحبت کرده اند را به قربانی تبدیل کرده است. قبل از این نایک سیاست هایی را ایجاد می کرد که اکثر کارکنان که صحبت می کردند ممکن بود کار خود را از دست دهند. دوم، نایک این خواسته را رد کرده است که تضمینی دهد که کارگران پولی متناسب با زندگی شان پرداخت کنند. در واقع یک کارگر تمام وقت حدودا می تواند درآمد کافی  برای رسیدن به نیازهای اساسی خانواده خود داشته باشد. برای جهت گیری آینده، برای اولین بار نایک می خواهد بررسی کند که چگونه می تواند یک سیستم نظارت خوب را ایجاد کند که اجازه می دهد به آنها تا وضعیت کارخانه های خود را در سراسر جهان تماشا و نظارت کنند. سوم، اغلب کارگران نایک حتی نمی دانند که آنها می توانند در مورد حق خود شکایت کنند. برای نایک بسیار حیاتی خواهد بود که یک پایگاه داده خوب جهت جمع آوری شکایات بدون توجه به داخلی یا خارجی بودن آن ایجاد نماید.

استراتژی بازاریابی و برنامه عملی Nike : نام تجاری پیشرو در ورزش

 

در مفهوم بازاریابی، گاهی اوقات یک لوگو نشان دهنده ویژگی­های محصول می­باشد. لوگو نایک " " به خوبی شناخته شده است. مردم آسان نماد Nike را به رسمیت می شناسند و آن را به عنوان ارزش نام تجاری، روح محصول و وضعیت آن بدون هیچ کلمه ای درنظر می­گیرند.

اهمیت نایک در فرهنگی است که منعکس شده از حکمت باستانی امریکایی  " فقط آن را انجام بده  "

نایک نه تنها کفش های ورزشی را به فروش می رساند. همچنین سبک زندگی را نیز به فروش می رساند و آن عامل کلیدی موفقیت آنها است. آرم الهام بخش فلسفه صبر و بلندپروازی، به صورت زیرکانه به مردم یاد می دهد، که شما می توانید آن را انجام بدهید. مهم نیست تو چه کسی هستی و پوست تو چه رنگی هست.           و تا زمانی که مردم محکم این چرخ های فولادی را نگه دارند و به حرکت درآورند، هیچ محدودیتی در آینده وجود ندارد.

درقسمت پایین تم های تبلیغاتی   " فقط آن را انجام بده  " یک ایدئولوژی به سبک آمریکایی است.                                                                                                                           صنعت محصولات ورزشی فعلی، واقعا نمی تواند سود بالایی از تولید به دست آورد. بنابراین به منظور حفظ رقابت، آنها بر روی ارتقا شهرت نام تجاری تمرکز کرده اند. یکی از استراتژی های موفق بازاریابی نایک، به  کار بردن شخصیت های معروف از برند نایک در تایید محصولات است. از تبلیغات Jordan و کلماتی مانند   "این باید کفش من باشد  " و عملکرد بسیار خوب ورزشکاران در ورزش با کیفیت کفش نایک، آنها احساسی روانی در مصرف کنندگان ایجاد کرده اند تا کفش نایک را خرید کنند. این به عنوان بهترین و قدرتمندترین ابزار بازاریابی که منجر به افزایش حجم فروش می شود، درنظر گرفته شده است.

استراتژی های کلیدی بازاریابی جهانی نایک، ایجاد حضور در جهان انتقال رویدادها هست. رویدادهایی مانند المپیک 2002 در سیدنی، استرالیا، جام جهانی 2002 در ژاپن و کره و تیم اسکیت سرعت آمریکا، رقابت در بازی های المپیک زمستانی 2002 در سالت لیک سیتی، یوتا.

نایک نیز در یک استراتژی مالی اقدام به استخراج حدود 55% از درآمد خود در سطح بین المللی کرده است. پس از آن، نایک باید به جابه جایی و تغییرات نرخ ارز خارجی نظارت داشته باشد. استراتژی نایک در حال حاضر این است که در مقابل قیمت ارز با حفاظت از تغییرات متوسط در ارزش پول ایجاد شده، مصون باشد.

مدیریت نایک می داند که موفقیت در آینده با توسعه محصول ایجاد می شود. مدیر عامل نایک، فیل نایک گفته است: انچه ما می خواهیم انجام دهیم این است که مهندسی مجدد خود را با محصولی جدید شروع کنیم. نایک بدنبال معرفی خط جدید الفا، یک خط هماهنگ تطبیقی کفش، پوشاک، ساعت و عینک است.      این خط منحصر به فرد که پوشاکی است که از پارچه ظاهرا مانند پوست بدن ساخته می شود، کفش آلفا به طور کامل از نو طراحی شده که در آن زیرسازی از کف پا به لایه های میانی نقل مکان کرده است. محققان نایک احساس کردند این حرکت، راحتی بیشتری را فراهم می کند و وزن بدن را کاهش می دهد. همچنین ساعت  و عینک آلفا، با دوام و مد روز و ورزشی ساخته شده است. مصرف کننده اولیه برای این نوع کفش و لوازم جانبی افرادی با پاهای پرانتزی هستند که 18 تا 30 سال سن دارند.

یکی دیگر از استراتژی های نایک که متفاوت از سال های گذشته است و آن را متعهد به رهبری در لباس فوتبال و صنعت کفش کتانی در سال 2002 کرده است. این یک هدف مهم برای نایک است زیرا مسابقه جام جهانی بعدی در سال 2002 است. نایک در حال حاضر متعهد به مقدار زیادی از تبلیغات و تحقیق و توسعه در تلاش برای این امر است. نایک بودجه بیشتری را به این برنامه بازاریابی تعلق داده است، حتی برای اولین بار به ساخت یک مجسمه کامل با کفش فوتبالی Nike  کرد.

شرکت نایک در توسعه کفش های فوتبالی جدید خود با یک شرکت ایتالیایی همکاری کرده است. این کفش جدید از مواد سبک وزن که یک احساس اعتماد به نفس ایجاد می کند، درست شده است. بزرگترین تغییرات استراتژی تبلیغاتی Nike در بازارکفش آمریکا هدایت می شود. نایک برای نرم کردن نام نایک و تصویر تهاجمی آن در نظر دارد به عنوان مثال، به ترکیب شعار جدید  "من می توانم  " با شعار قدیمی  " فقط آن را انجام دهید ." نایک معتقد است که این شعار در مصرف کننده هایی که ورزشکار نیستند، تجدید نظر ایجاد خواهد کرد. نایک به دنبال ترویج بازیکنان برتر و ورزشکارانی همچون مایکل جردن و تایگردودز به استفاده از محصولات نایک می باشد.

برنامه های استراتژی بازاریابی نایک :

4-1- چاپ تبلیغات

بیلبوردهای بزرگ و تبلیغات در انواع مجلات، تشکیل یک شبکه قوی و قدرتمند تبلیغات از طریق اینترنت می تواند برای تجارت الکترونیک، جهانی شدن و نفوذ نام تجاری Nike هیچ مرز و محدودیتی نمی گذارد.

4-2- پشتیبانی تبلیغات

Nike در حمایت از کمپین های ورزشی جهان مانند بسکتبال، فوتبال، تنیس، گلف و... تمرکز دارد. پوشیدن محصولات Nike توسط بازیکنان برتر به شهرت محصولات نایک به خوبی اضافه کرده است.

4-3- شناساندن نام تجاری

مصرف کنندگان، خرید محصول را از طریق ایجاد شناسایی با نام تجاری انجام می دهند. مصرف کنندگان و خریداران بالقوه بر ارزش نمایندگی از یک نام تجاری تکیه می کنند و بر این باورند که کیفیت خوب یا بهتر خود را در طولانی مدت بدست آورده اند. این باعث رقابت تنگاتنگ محصولات و خدمات برجسته ی رقبا می شود.  Nike، شناسایی نام تجاری را با درخواست ستاره های ورزشی به تایید محصولات خود و کمپین های فصلی و توسعه خطوط تولید متعدد و اعلام در بسیاری از فعالیت ها و ارتقا فروش ایجاد کرد.

تجزیه و تحلیل رقبای اصلی در بازار هدف و اصول بازاریابی 4P:

اهداف بازاریابی :

اهداف اصلی بازاریابی نایک عبارتند از: 1. بسکتبال 2. پیاده روی 3. اروبیک 4.تنیس و آن برای نوجوانان 13 تا 25 ساله بدون تبعیض جنسیتی طراحی کرده است.

عرضه محصولات از جمله محصولات اصلی عبارتند از : کفش بسکتبال، کفش های تنیس، کفش پیاده روی، کفش ایروبیک، کفش گلف، و چکمه کوهنوردی. علاوه بر این، بسیاری از محصولات مرتبط با ورزش را ، به درخواست مشتریان برآورده می کند.

آنالیز 4P:

نایک، با توزیع کنندگان و فروشندگان همکاری می کند تا سهم بازار و ایجاد قدرت نفوذ در این صنعت را به حداکثر رساند. نایک تعداد مذاکره کنندگان خود را با در اختیار داشتن تامین کنندگان و توزیع کنندگان به طور همزمان افزایش داده است.

تذکر : به عنوان امتیاز ضعیف ترین (- -) ،ضعیف (-) ،قوی ترین(+ +)، قوی (+)

تبلیغات موفق بیان تجربه های ورزشی توسط مایکل جردن تایید شده است.

توسعه و ترویج - آنالیز 4P :

نمودار، آگاهی از مارک ورزشی را نشان می دهد.

 

تجزیه و تحلیل 4P  قیمت :

قیمت بیشتر محصولات Nike مربوط به حمایت از ستاره های ورزشی در تبلیغات است. بنابراین، تحت بازار جهانی، قیمت به وضوح هیچ تمایزی ندارد. بنابراین Reebok ، Nike و Adidas  برای افزایش اگاهی­های خود از استراتژی حمایت استفاده کرده اند. استفاده از تعداد بیشتری حمایت به منظور مبادله سهم بیشتر بازار، استراتژی اساسی برای برند ورزشی است، زیرا آنها می دانند که مشتریان برای به دست آوردن محصولات ستاره­های ورزشی خود به بازار آمده­اند. تا زمانی که بازیکن ستاره وجود دارد، همیشه خریدار برای بلیط محصول وجود دارد.(کاتز 2004)


شکل 1: تبلیغات چاپ نایک

شکل 2: رونالدو بهترین بازیکن فوتبال که استفاده می کند از محصولات نایک

عامل موفقیت نایک در ایمان به خودش و ایمان به استراتژی بازاریابی خودش است. روحیه نایک صبر و بلندپروازی و نشان دادن قدرت به تمام مشکلات و حل آنها است.  در واقع " فقط آن را انجام بده ." نه تنها یک الگو است بلکه یک سبک زندگی است که به ما می گوید به خودمان باور و ایمان مصرانه داشته باشیم.